Jako likwidator mam obowiązek sprzedać wszystkie składniki majatkowe w tym wartosci niematerialne i prawne. Przez ostatnie trzy lata spółka przynosiła straty, czy jej marka może być coś warta?
Jeśli nawet firma ponosi straty, to nie oznacza to że nie posiada ona wartościowej marki. W takim przypadku należy prawidłowo zidentyfikować:
- rodzaj znaku towarowego (np: produktowy, firmowy i.t.p.),
- źródła ujemnych wyników finansowych,
- rzeczywiste pożytki związane z posiadaniem marki,
- potencjalne pożytki osób trzecich, które uzyskałyby możliwość posługiwania się tą marką,
Wyceniałem już marki firm, które od kilku lat notowały straty finansowe i w kilku przypadkach straty te wynikały z czynników nie związanych z marką, np:
- sposobu inwestowania (koszty bieżącego okresu),
- kosztów restrukturyzacji firmy,
- procesu optymalizacji kosztów w grupie kapitałowej (nieprawidłowo ustalone ceny wewnętrzne).
W takim przypadku należy jedynie dobrać właściwą metodę wyceny.